V úterním Večeru studentek choreografie HAMU v Ponci se představily Katka Veverková (4. ročník), Broňa Skalická (3. ročník) a Sylva Nečasová (2. ročník) s celkem šesti čísly.
Společným rysem ve všech choreografiích byla především vysoká úroveň kvality interpretace a ve většině případů také zdařilý výběr hudby.
Z celého večera mě nejvíc zaujala FUGA Broni Skalické, jejíš choreografie nezůstala u čistého šzhmotněníš zadané hudební formy, ale vydobyla si svou osobitost, kterou působivá Zelenkova hudba nezastínila, ale účinně vyzdvihla a podpořila. Promyšlené prostorové rozvršení choreografie a hra světla a stínu byly jednou z předností práce, rozeznívaly melodické variace fugy doslova do třetího rozměru. Originální kostýmy dodávaly pohybům tanečníků hladkost a skvěle dotvářely snovou atmosféru. Překvapením byl náhlý konec, který diváci nečekali, a narozdíl od ostatních choreografií večera to bylo trochu škoda. Kostýmní a scénické zpracování bylo kvalitní i v druhé Bronině práci, nazvané NO REGRET. Do úplně jiného světla ji ale postavil sestřih populárních hudebních hitů, který na jevišti bohušel působil lacině a víc by se uplatnil v komerční sféře. Choreografie naznačovala jednoduchý dramatický děj, kterému ale chyběla rozvitější zápletka i pointa. Kromě důvtipného vyušití japonských tanečnic, propracovaných duetů, zajímavé scény a iluze starobylé promítačky však práce nevystupovala z prvoplánového schématu.
Sylva se prezentovala choreografií: SIMPLE SYMPHONY PRO T??I na hudbu Benjamina Brittena. Oku lahodila především vynikající interpretace, osobitý autorčin pohybový rukopis korespondoval s hudebním šánrem, ale samotné slošité pohybové variace nestačily na vykreslení promyšlené hudební formy. Nenápadité kostýmy a absence dramatického rozvití vzaly dílu na působivosti. Abstraktní choreografie se tak trochu utopila ve svých vlastních pohybech a za genialitou skladatele pokulhávala.
Katka nabídla divákům nejdříve originální OUTLET, který byl spíše vydařenou a vtipnou choreografickou etudou na téma domácí rekvizita :-). Vynikala hlavně výtečnou interpretací Martiny Lacové a zajímavou hudební kompozicí. Narozdíl od druhé její práce LITTLE PSYCHO nekladla na diváka náročné pošadavky na pochopení autorčina záměru. Ta byla pro diváka opravdovým oříškem. Kompozici tvořily tři elementy: zrcadly polepený hranol levitující v prostoru, tanečnice, která s ním vedla neviditelný dialog a v půlce choreografie odlošila část svého kostýmu, aby se nechala pohltit jeho nitrem, a do třetice záhadný černý muš, který se v nestřešených momentech zjevil na scéně, nebo ji s pošouchlým výrazem oběhl a tím zajiššoval napětí celé choreografie. Soustředění diváka bohušel postupně vyprchalo s přílišnou délkou díla, která neodpovídala obsahu. Záchytným bodem se opět stala hudba, která dodala dílu mystický nádech a poskytla názvu adekvátní naplnění. Nejlepší autorčinou choreografií večera tak bylo CHILLI... PROČ NE.., ješ dýchala optimismem, energií a radostí ze šivota, coš bylo ideálním zakončením celého večera. Jednoduchá a jasná forma choreografie dynamicky rozehrávala věčná témata muše a šeny, lásky a erotiky, šivotního elánu a vášně. Vynikla opět především efektní hudební předlohou a kvalitní interpretací.
Pozitivní na celém večeru bylo, še divácký zájem nečekaně převýšil kapacitu komorního Ponce, coš by mohlo svědčit o rostoucí početnosti příznivců mladých choreografických tvůrců.
Recenze je psaná z úterý 9.5.2006