TANEČNÍ AKTUALITY
Proběhlo
Cena Sazky a Divadelních novin v oboru tanec/balet za rok 2005
Cenu Sazky a Divadelních novin v oboru tanec/balet získal soubor Farma v jeskyni pod vedením Viliama Dočolomanského za představení Sclavi/Emigrantova píseň ve ?vandově divadle. Za re?ii a choreografii tohoto představení získal Dočolomanský ocenění nazvané Událost sezóny - sázka na kvalitu.
Cena Sazky a DivadelnĂch novin v oboru tanec/balet za rok 2005
Cenu Sazky a DivadelnĂch novin v oboru tanec/balet zĂskal soubor Farma v jeskyni pod vedenĂm Viliama DoÄ«olomanskĂ?ho za pĹ?edstavenĂ Sclavi/Emigrantova pĂseĹ? ve ?vandovÄ? divadle. Za re?ii a choreografii tohoto pĹ?edstavenĂ zĂskal DoÄ«olomanskĂ˝ ocenÄ?nĂ nazvanĂ? UdĂ·lost sezĂłny - sĂ·zka na kvalitu.
?jsem spokojenej? aneb nezabije? úplně bli?ního svého
Ji? dvacátý čtvrtý festiválek pantomimy, pohybu a improvizace ?jsem spokojenej? naplnil (spí? dokonce přeplnil) opět neskromné prostory kina Aero vděčnými diváky. Zásluhu na tom jistě mělo i téma, vybrané diváky minulého festiválku: ?nezabije? úplně bli?ního svého?, dobrou reklamou bylo ale také obsazení účinkujících, které slibovalo pestrý a kvalitní program. Jak je ji? zvykem, představili se tu profesionální a zku?ení umělci fyzického divadla, studenti a absolventi uměleckých ?kol i začínající talenty amatérské produkce, stálice festiválku i debutující umělci.
V představeních oscilujících mezi pantomimou, tancem, pohybovým a fyzickým divadlem a jejich nejrůzněj?ími odstíny se konkrétně předvedli: Luká? Kuta a studentky Duncan centre, Miřenka Čechová, Mariana Novotná a Kry?tof Netopil, Krepsko, Squadra Sua, Radim Vizáry, Miro Kasprzyk, Antonín Novotný, Hana Müllerová a Martin Učík, Josef Polá?ek, Ros?a Novák senior + junior, Adéla La?tovková Stodolová + Jiří Havelka + Petr Vr?ek + Jiří La?tovka, Anna Polívková a Martha Issová, Boris Hybner a Ruda Pape?ík.
Vystoupení byla limitována časem 9 minut a 25 vteřin a zadaným tématem. Různá pojetí, různé styly a různí autoři nicméně dosahovali veskrze stejných výsledků: salvy smíchu a nad?ené potlesky obecenstva nebraly konce. Oproti předchozím festiválkům byl tento večer dramaturgicky vyrovnaněj?í, ale hlavně viditelně pro?pikován jiskřící energií mezi jevi?těm a hledi?těm. ?e by to bylo trefným tématem?
Pří?tí festiválek ?jsem spokojenej? se koná v listopadu. Pokud budete mít chu? na lehce kořeněný humor, nezapomeňte si včas v Aeru zarezervovat vstupenky, aby se vám nestalo to, co 25. března spoustě ne??astníků, na které nezbylo u? ani místečko.
LB
?jsem spokojenej? aneb nezabije? ĂşplnÄ? bli?nĂho svĂ?ho
Ji? dvacĂ·tĂ˝ Ä«tvrtĂ˝ festivĂ·lek pantomimy, pohybu a improvizace ?jsem spokojenej? naplnil (spĂ? dokonce pĹ?eplnil) opÄ?t neskromnĂ? prostory kina Aero vdÄ?Ä«nĂ˝mi divĂ·ky. ZĂ·sluhu na tom jistÄ? mÄ?lo i tĂ?ma, vybranĂ? divĂ·ky minulĂ?ho festivĂ·lku: ?nezabije? ĂşplnÄ? bli?nĂho svĂ?ho?, dobrou reklamou bylo ale takĂ? obsazenà úīinkujĂcĂch, kterĂ? slibovalo pestrĂ˝ a kvalitnĂ program. Jak je ji? zvykem, pĹ?edstavili se tu profesionĂ·lnĂ a zku?enĂ umÄ?lci fyzickĂ?ho divadla, studenti a absolventi umÄ?leckĂ˝ch ?kol i zaÄ«ĂnajĂcĂ talenty amatĂ?rskĂ? produkce, stĂ·lice festivĂ·lku i debutujĂcĂ umÄ?lci.
V pĹ?edstavenĂch oscilujĂcĂch mezi pantomimou, tancem, pohybovĂ˝m a fyzickĂ˝m divadlem a jejich nejrĹŻznÄ?j?Ămi odstĂny se konkrĂ?tnÄ? pĹ?edvedli: LukĂ·? Kuta a studentky Duncan centre, MiĹ?enka ĦechovĂ·, Mariana NovotnĂ· a Kry?tof Netopil, Krepsko, Squadra Sua, Radim VizĂ·ry, Miro Kasprzyk, AntonĂn NovotnĂ˝, Hana MĂĄllerovĂ· a Martin UÄ«Ăk, Josef PolĂ·?ek, Ros?a NovĂ·k senior + junior, AdĂ?la La?tovkovĂ· StodolovĂ· + JiĹ?Ă Havelka + Petr Vr?ek + JiĹ?Ă La?tovka, Anna PolĂvkovĂ· a Martha IssovĂ·, Boris Hybner a Ruda Pape?Ăk.
VystoupenĂ byla limitovĂ·na Ä«asem 9 minut a 25 vteĹ?in a zadanĂ˝m tĂ?matem. RĹŻznĂ· pojetĂ, rĹŻznĂ? styly a rĹŻznĂ autoĹ?i nicmĂ?nÄ? dosahovali veskrze stejnĂ˝ch vĂ˝sledkĹŻ: salvy smĂchu a nad?enĂ? potlesky obecenstva nebraly konce. Oproti pĹ?edchozĂm festivĂ·lkĹŻm byl tento veÄ«er dramaturgicky vyrovnanÄ?j?Ă, ale hlavnÄ? viditelnÄ? pro?pikovĂ·n jiskĹ?ĂcĂ energiĂ mezi jevi?tÄ?m a hledi?tÄ?m. ?e by to bylo trefnĂ˝m tĂ?matem?
PĹ?Ă?tĂ festivĂ·lek ?jsem spokojenej? se konĂ· v listopadu. Pokud budete mĂt chu? na lehce koĹ?enÄ?nĂ˝ humor, nezapomeĹ?te si vÄ«as v Aeru zarezervovat vstupenky, aby se vĂ·m nestalo to, co 25. bĹ?ezna spoustÄ? ne??astnĂkĹŻ, na kterĂ? nezbylo u? ani mĂsteÄ«ko.
LB
Balet Gala
Ve čtvrtek 2. února proběhlo v Národním divadle ji? tradiční setkání "hvězd světového baletu" hlásících se k českým kořenům. Nad tím, zda interpretovali "klenoty klasické a soudobé taneční tvorby" by se také dalo polemizovat. V ka?dém případě to byl ale příjemný večer s různorodým programem, ze kterého si ka?dý příznivce baletu odnesl své.
Součástí večera bylo udělení ceny PHILIP MORRIS BALLET FLOWER AWARD nejlep?ímu baletnímu umělci v oboru klasický tanec za rok 2005. Jejími laureáty letos byli: Jiří Kodym, sólista Národního divadla, který získal titul Květ baletu za titulní roli Ev?ena Oněgina a cenu pro mladého tanečníka klasického baletu si odnesla Andrea Smejkalová, dvaadvacetiletá demi-sólistka Národního divadla v Brně, za balet Korzár.
Blahopřejeme!
Balet Gala
Ve Ä«tvrtek 2. Ăşnora probÄ?hlo v NĂ·rodnĂm divadle ji? tradiÄ«nĂ setkĂ·nĂ "hvÄ?zd svÄ?tovĂ?ho baletu" hlĂ·sĂcĂch se k Ä«eskĂ˝m koĹ?enĹŻm. Nad tĂm, zda interpretovali "klenoty klasickĂ? a soudobĂ? taneÄ«nĂ tvorby" by se takĂ? dalo polemizovat. V ka?dĂ?m pĹ?ĂpadÄ? to byl ale pĹ?ĂjemnĂ˝ veÄ«er s rĹŻznorodĂ˝m programem, ze kterĂ?ho si ka?dĂ˝ pĹ?Ăznivce baletu odnesl svĂ?.
SouÄ«Ă·stĂ veÄ«era bylo udÄ?lenĂ ceny PHILIP MORRIS BALLET FLOWER AWARD nejlep?Ămu baletnĂmu umÄ?lci v oboru klasickĂ˝ tanec za rok 2005. JejĂmi laureĂ·ty letos byli: JiĹ?Ă Kodym, sĂłlista NĂ·rodnĂho divadla, kterĂ˝ zĂskal titul KvÄ?t baletu za titulnĂ roli Ev?ena OnÄ?gina a cenu pro mladĂ?ho taneÄ«nĂka klasickĂ?ho baletu si odnesla Andrea SmejkalovĂ·, dvaadvacetiletĂ· demi-sĂłlistka NĂ·rodnĂho divadla v BrnÄ?, za balet KorzĂ·r.
BlahopĹ?ejeme!
Benefice pro tanec a jeho zrcadlo
V divadle Ponec se 12.prosince se?li zástupci nejrůzněj?ích tanečních stylů, aby společně podpořili vydávání v současné době jediného ti?těného odborného tanečního časopisu Taneční zóna. Večerem provázel Jan Kraus, jen? se v Ponci cítí jako doma; tentokrát mu ale prostor stále naru?ovali nějací nezvykle se pohybující lidé.
Po vtipném úvodu, kdy okolo mírně nervózního moderátora probíhala kontaktní i nekontaktní improvizace dua VerTeDance (Veronika Knytlová a Tereza Ondrová), na jevi?ti v krátkých ukázkách ?defilovaly? známé osobnosti na?í taneční scény. Současný tanec v jeho různých podobách zastoupila ji? zmíněná skupina VerTeDance, choreografky Linda Stránská (tančili Věra Ondra?íková a Dan Bič), Lenka Ottová (Domino Dance Company) a Kristýna Lhotáková s Ladislavem Soukupem.
Svůj blok choreografií zahájil soubor baletu ND osvědčeným a vtipným kusem Mariin sen (choreografie Petr Zuska), aby poté zvá?něl při trojí choreografické interpretaci snově krásné Janáčkovy skladby V mlhách. Prostor ovládla i skupina IF Leony Qa?i Kvasnicové s ukázkou hip-hopu. Stranou nezůstal ani afro dance (Monika Rebcová a BA-TO-CU), dynamická capoeira (Martin Vraný a Pavel Ma?ek), salsa (Ruben Peguero se studenty) a strhující flamenco Jany Drdácké.
Ač byl tento večer určen spí?e tanečním laikům nebo mo?ným sponzorům, ka?dý divák si mohl přijít na své, pokud akceptoval mozaikovitost večera. Zbývalo si jen vybrat z programu styl tance nejbli??í divákovu oku i srdci. Pokud se tímto večerem povedlo získat nové příznivce tance, ochotné ho třeba i podporovat, pak jistě splnil svůj účel.
Benefice pro tanec a jeho zrcadlo
V divadle Ponec se 12.prosince se?li zĂ·stupci nejrĹŻznÄ?j?Ăch taneÄ«nĂch stylĹŻ, aby spoleÄ«nÄ? podpoĹ?ili vydĂ·vĂ·nĂ v souÄ«asnĂ? dobÄ? jedinĂ?ho ti?tÄ?nĂ?ho odbornĂ?ho taneÄ«nĂho Ä«asopisu TaneÄ«nĂ zĂłna. VeÄ«erem provĂ·zel Jan Kraus, jen? se v Ponci cĂtĂ jako doma; tentokrĂ·t mu ale prostor stĂ·le naru?ovali nÄ?jacĂ nezvykle se pohybujĂcĂ lidĂ?.
Po vtipnĂ?m Ăşvodu, kdy okolo mĂrnÄ? nervĂłznĂho moderĂ·tora probĂhala kontaktnĂ i nekontaktnĂ improvizace dua VerTeDance (Veronika KnytlovĂ· a Tereza OndrovĂ·), na jevi?ti v krĂ·tkĂ˝ch ukĂ·zkĂ·ch ?defilovaly? znĂ·mĂ? osobnosti na?Ă taneÄ«nĂ scĂ?ny. SouÄ«asnĂ˝ tanec v jeho rĹŻznĂ˝ch podobĂ·ch zastoupila ji? zmĂnÄ?nĂ· skupina VerTeDance, choreografky Linda StrĂ·nskĂ· (tanÄ«ili VÄ?ra Ondra?ĂkovĂ· a Dan BiÄ«), Lenka OttovĂ· (Domino Dance Company) a KristĂ˝na LhotĂ·kovĂ· s Ladislavem Soukupem.
SvĹŻj blok choreografiĂ zahĂ·jil soubor baletu ND osvÄ?dÄ«enĂ˝m a vtipnĂ˝m kusem Mariin sen (choreografie Petr Zuska), aby potĂ? zvĂ·?nÄ?l pĹ?i trojĂ choreografickĂ? interpretaci snovÄ? krĂ·snĂ? JanĂ·Ä«kovy skladby V mlhĂ·ch. Prostor ovlĂ·dla i skupina IF Leony Qa?i KvasnicovĂ? s ukĂ·zkou hip-hopu. Stranou nezĹŻstal ani afro dance (Monika RebcovĂ· a BA-TO-CU), dynamickĂ· capoeira (Martin VranĂ˝ a Pavel Ma?ek), salsa (Ruben Peguero se studenty) a strhujĂcĂ flamenco Jany DrdĂ·ckĂ?.
AÄ« byl tento veÄ«er urÄ«en spĂ?e taneÄ«nĂm laikĹŻm nebo mo?nĂ˝m sponzorĹŻm, ka?dĂ˝ divĂ·k si mohl pĹ?ijĂt na svĂ?, pokud akceptoval mozaikovitost veÄ«era. ZbĂ˝valo si jen vybrat z programu styl tance nejbli??Ă divĂ·kovu oku i srdci. Pokud se tĂmto veÄ«erem povedlo zĂskat novĂ? pĹ?Ăznivce tance, ochotnĂ? ho tĹ?eba i podporovat, pak jistÄ? splnil svĹŻj úīel.
Cena Diváka České taneční platformy pro Jara Viňarského
Diváci festivalu Česká taneční platforma vybrali jako nejlep?í dílo v rámci přehlídky, která ve středu 12.4. skončila v Praze, choreografii slovenského tanečníka Jara Viňarského Posledný krok pred. ČTK to řekl Ondřej Chalupský z pořádajícího divadla Ponec. Podotkl, ?e festival nav?tívilo přes 1200 diváků.
Dvě desítky představení uvedených v rámci platformy posuzovala mezinárodní porota; tomu nejlep?ímu dílu, které vzniklo na na tuzemské taneční scéně v uplynulé sezoně, udělí Cenu Sazky za objev v tanci. Laureát ji přebírá v?dy v rámci červnového festivalu Tanec Praha, letos se tak stane při slavnostním zakončení festivalu 28. června. Nositel ocenění dostává 400.000 korun na nastudování nového představení.
Letos se bude nově udělovat i Cena za interpretaci. "Tu dostane interpret představení v případě, ?e v choreografii nevystupuje sám její autor," řekl Chalupský. I s touto cenou bude spojena finanční odměna, pravděpodobně bude ni??í ne? u ceny za objev v tanci. Minimálně to ale bude 10.000 korun.
Posledný krok pred je taneční rituál vyprávějící o vzletu a pádu, o touze du?e a těla po očistě a lehkosti, a také o odvaze, s ní? člověk doká?e přemoci strach a dospět k poznání či k vy??ím dimenzím. Díky osobnímu zaujetí pro téma a hluboké potřebě jej sdělit podává podle odborníků Viňarský v tomto díle jeden ze svých vrcholných výkonů. Naplno vyu?ívá mo?ností výrazu svého ?koleného subtilního těla, tanečně rozehrává celou ?kálu poloh i extrémů.
Tanečník a choreograf Viňarský tvoří jako básník a dokumentarista zároveň. Jeho tvorba je velmi osobní a odrá?í soukromé úvahy a dilemata. Viňarský vystudoval bratislavskou Vysokou ?kolu múzických umění a nyní pracuje s různými choreografy, zejména ve Francii a Belgii.
Francouzská choreografka Karin Ponties, která v Česku několikrát vystupovala na festivalu Tanec Praha, si Viňarského například vybrala v roce 2003 spolu s dal?ími třemi v Česku působícími tanečníky pro svůj projekt. Při měsíčním pobytu v Bruselu s nimi nastudovala choreografii Mi non sabir, který před dvěma lety zahajoval Českou taneční platformu.
V dal?í Pontiesové choreografii tančil Viňarský na posledním festivalu Tanec Praha, na podzim měla v Ponci premiéru inscenace slovenského choreografa Milana Kozánka Om?a (M?e), která byla sólovým představením Viňarského. I tato choreografie, psaná "na tělo" jejímu interpretovi, je velmi otevřenou zpovědí o Viňarského postoji ke světu i jeho sexuální orientaci.
Na dal?ích místech Ceny diváka se umístilo představení Sclavi (Farma v jeskyni), Noční můra (P.Hauerová), Synchronicity (Záhora / Nanohach) a Turing Machine (P.Hauerová).
Cena DivĂ·ka ĦeskĂ? taneÄ«nĂ platformy pro Jara ViĹ?arskĂ?ho
DivĂ·ci festivalu ĦeskĂ· taneÄ«nĂ platforma vybrali jako nejlep?Ă dĂlo v rĂ·mci pĹ?ehlĂdky, kterĂ· ve stĹ?edu 12.4. skonÄ«ila v Praze, choreografii slovenskĂ?ho taneÄ«nĂka Jara ViĹ?arskĂ?ho PoslednĂ˝ krok pred. ĦTK to Ĺ?ekl OndĹ?ej ChalupskĂ˝ z poĹ?Ă·dajĂcĂho divadla Ponec. Podotkl, ?e festival nav?tĂvilo pĹ?es 1200 divĂ·kĹŻ.
DvÄ? desĂtky pĹ?edstavenĂ uvedenĂ˝ch v rĂ·mci platformy posuzovala mezinĂ·rodnĂ porota; tomu nejlep?Ămu dĂlu, kterĂ? vzniklo na na tuzemskĂ? taneÄ«nĂ scĂ?nÄ? v uplynulĂ? sezonÄ?, udÄ?lĂ Cenu Sazky za objev v tanci. LaureĂ·t ji pĹ?ebĂrĂ· v?dy v rĂ·mci Ä«ervnovĂ?ho festivalu Tanec Praha, letos se tak stane pĹ?i slavnostnĂm zakonÄ«enĂ festivalu 28. Ä«ervna. Nositel ocenÄ?nĂ dostĂ·vĂ· 400.000 korun na nastudovĂ·nĂ novĂ?ho pĹ?edstavenĂ.
Letos se bude novÄ? udÄ?lovat i Cena za interpretaci. "Tu dostane interpret pĹ?edstavenĂ v pĹ?ĂpadÄ?, ?e v choreografii nevystupuje sĂ·m jejĂ autor," Ĺ?ekl ChalupskĂ˝. I s touto cenou bude spojena finanÄ«nĂ odmÄ?na, pravdÄ?podobnÄ? bude ni??Ă ne? u ceny za objev v tanci. MinimĂ·lnÄ? to ale bude 10.000 korun.
PoslednĂ˝ krok pred je taneÄ«nĂ rituĂ·l vyprĂ·vÄ?jĂcĂ o vzletu a pĂ·du, o touze du?e a tÄ?la po oÄ«istÄ? a lehkosti, a takĂ? o odvaze, s nĂ? Ä«lovÄ?k dokĂ·?e pĹ?emoci strach a dospÄ?t k poznĂ·nĂ Ä«i k vy??Ăm dimenzĂm. DĂky osobnĂmu zaujetĂ pro tĂ?ma a hlubokĂ? potĹ?ebÄ? jej sdÄ?lit podĂ·vĂ· podle odbornĂkĹŻ ViĹ?arskĂ˝ v tomto dĂle jeden ze svĂ˝ch vrcholnĂ˝ch vĂ˝konĹŻ. Naplno vyu?ĂvĂ· mo?nostĂ vĂ˝razu svĂ?ho ?kolenĂ?ho subtilnĂho tÄ?la, taneÄ«nÄ? rozehrĂ·vĂ· celou ?kĂ·lu poloh i extrĂ?mĹŻ.
TaneÄ«nĂk a choreograf ViĹ?arskĂ˝ tvoĹ?Ă jako bĂ·snĂk a dokumentarista zĂ·roveĹ?. Jeho tvorba je velmi osobnĂ a odrĂ·?Ă soukromĂ? Ăşvahy a dilemata. ViĹ?arskĂ˝ vystudoval bratislavskou Vysokou ?kolu mĂşzickĂ˝ch umÄ?nĂ a nynĂ pracuje s rĹŻznĂ˝mi choreografy, zejmĂ?na ve Francii a Belgii.
FrancouzskĂ· choreografka Karin Ponties, kterĂ· v Ħesku nÄ?kolikrĂ·t vystupovala na festivalu Tanec Praha, si ViĹ?arskĂ?ho napĹ?Ăklad vybrala v roce 2003 spolu s dal?Ămi tĹ?emi v Ħesku pĹŻsobĂcĂmi taneÄ«nĂky pro svĹŻj projekt. PĹ?i mÄ?sĂÄ«nĂm pobytu v Bruselu s nimi nastudovala choreografii Mi non sabir, kterĂ˝ pĹ?ed dvÄ?ma lety zahajoval Ħeskou taneÄ«nĂ platformu.
V dal?Ă PontiesovĂ? choreografii tanÄ«il ViĹ?arskĂ˝ na poslednĂm festivalu Tanec Praha, na podzim mÄ?la v Ponci premiĂ?ru inscenace slovenskĂ?ho choreografa Milana KozĂ·nka Om?a (M?e), kterĂ· byla sĂłlovĂ˝m pĹ?edstavenĂm ViĹ?arskĂ?ho. I tato choreografie, psanĂ· "na tÄ?lo" jejĂmu interpretovi, je velmi otevĹ?enou zpovÄ?dĂ o ViĹ?arskĂ?ho postoji ke svÄ?tu i jeho sexuĂ·lnĂ orientaci.
Na dal?Ăch mĂstech Ceny divĂ·ka se umĂstilo pĹ?edstavenĂ Sclavi (Farma v jeskyni), NoÄ«nĂ mĹŻra (P.HauerovĂ·), Synchronicity (ZĂ·hora / Nanohach) a Turing Machine (P.HauerovĂ·).
Permanentky do Ponce na probíhající sezónu
MO?NOST ZÍSKAT PERMANENTKU DO DIVADLA PONEC (studenti tanečních ?kol):
Tanec Praha a divadlo Ponec nabízejí studentům tanečních oborů mo?nost zakoupit si permanentku na představení, která se konají v produkci Tance Praha v divadle Ponec.
Nenechte si ujít příle?itost shlédnout to nejnověj?í z českého tance i řadu zahraničních hostů během této sezóny v divadle Ponec.
Cena permanentky je pouze 300 Kč a je platná pro volný vstup na v?echna taneční představení a na dal?í vybrané akce (vstupenku je třeba nejméně den před představením zamluvit na tel. 224 817 886 nebo emailem na vstupenky@divadloponec.cz).
Platnost permanentky do 31.5.2006. Permanentka je nepřenosná. Pro její zřízení je nutno dodat jednu fotografii a potvrzení o studiu. Máte-li o permanetku zájem, kontaktujte kancelář Tance Praha (Jirsíkova 4, Praha 8, tel. 224817886, vstupenky@divadloponec.cz)
Divadlo Ponec, Husitská 24 A, Praha 3 pokladna otevřena v hrací dny od 18.00 do 20.00, tel. 222 721 531
Informace a rezervace: po-pá 9-17, tel. 224817886, 224813899
EURO-SCENE : Účast českých tanečníků na festivalu v Lipsku
Od 1. do 6. listopadu se konal v Lipsku Festival současného evropského divadla Euro-Scene, jeho? součástí byla i soutě? tanečních sól - "Das beste deutsche Tanzsolo". Sóla měla trvat 5 minut, soutě? byla otevřena v?em tanečníkům bez omezení. Ze 148 přihlá?ených tanečníků bylo na konci října vybráno 20 finalistů, kteří se zúčastnili finále, je? proběhlo 4.-6. listopadu. Mezi finalisty byli vybráni i dva če?tí tanečníci - Věra Ondra?íková (sólo s názvem "1979" v choreografii R.?roma) a Rostislav ?rom (sólo s názvem "82" v choreografii V.Ondra?íkové).
Více informací na www.euro-scene.de
Permanentky do Ponce na probĂhajĂcĂ sezĂłnu
MO?NOST ZĂ«SKAT PERMANENTKU DO DIVADLA PONEC (studenti taneÄ«nĂch ?kol):
Tanec Praha a divadlo Ponec nabĂzejĂ studentĹŻm taneÄ«nĂch oborĹŻ mo?nost zakoupit si permanentku na pĹ?edstavenĂ, kterĂ· se konajĂ v produkci Tance Praha v divadle Ponec.
Nenechte si ujĂt pĹ?Ăle?itost shlĂ?dnout to nejnovÄ?j?Ă z Ä«eskĂ?ho tance i Ĺ?adu zahraniÄ«nĂch hostĹŻ bÄ?hem tĂ?to sezĂłny v divadle Ponec.
Cena permanentky je pouze 300 KÄ« a je platnĂ· pro volnĂ˝ vstup na v?echna taneÄ«nĂ pĹ?edstavenĂ a na dal?Ă vybranĂ? akce (vstupenku je tĹ?eba nejmĂ?nÄ? den pĹ?ed pĹ?edstavenĂm zamluvit na tel. 224 817 886 nebo emailem na vstupenky@divadloponec.cz).
Platnost permanentky do 31.5.2006. Permanentka je nepĹ?enosnĂ·. Pro jejĂ zĹ?ĂzenĂ je nutno dodat jednu fotografii a potvrzenĂ o studiu. MĂ·te-li o permanetku zĂ·jem, kontaktujte kancelĂ·Ĺ? Tance Praha (JirsĂkova 4, Praha 8, tel. 224817886, vstupenky@divadloponec.cz)
Divadlo Ponec, HusitskĂ· 24 A, Praha 3 pokladna otevĹ?ena v hracĂ dny od 18.00 do 20.00, tel. 222 721 531
Informace a rezervace: po-pĂ· 9-17, tel. 224817886, 224813899
EURO-SCENE : ùīast Ä«eskĂ˝ch taneÄ«nĂkĹŻ na festivalu v Lipsku
Od 1. do 6. listopadu se konal v Lipsku Festival souÄ«asnĂ?ho evropskĂ?ho divadla Euro-Scene, jeho? souÄ«Ă·stĂ byla i soutÄ?? taneÄ«nĂch sĂłl - "Das beste deutsche Tanzsolo". SĂłla mÄ?la trvat 5 minut, soutÄ?? byla otevĹ?ena v?em taneÄ«nĂkĹŻm bez omezenĂ. Ze 148 pĹ?ihlĂ·?enĂ˝ch taneÄ«nĂkĹŻ bylo na konci Ĺ?Ăjna vybrĂ·no 20 finalistĹŻ, kteĹ?Ă se zúīastnili finĂ·le, je? probÄ?hlo 4.-6. listopadu. Mezi finalisty byli vybrĂ·ni i dva Ä«e?tĂ taneÄ«nĂci - VÄ?ra Ondra?ĂkovĂ· (sĂłlo s nĂ·zvem "1979" v choreografii R.?roma) a Rostislav ?rom (sĂłlo s nĂ·zvem "82" v choreografii V.Ondra?ĂkovĂ?).
VĂce informacĂ na www.euro-scene.de
Česká taneční platforma 2006
Ji? do svého dvanáctého ročníku letos vstoupila Česká taneční platforma, festival soudobé taneční tvorby a pohybového divadla. Tato přehlídka ka?doročně nabízí směsici různorodých choreografických děl, která byla v Čechách premiérována převá?ně v uplynulé sezóně. V několika dubnových dnech má divák mo?nost udělat si přehled o nejnověj?ím dění na scéně českého soudobého tance. Na pohybující se těla bylo tento rok mo?né narazit v pěti pra?ských divadlech ? Ponec, Alfred ve dvoře, Duncan Centre, NoD Roxy a ve ?vandově divadle. Tanečním příznivcům bylo nabídnuto osmnáct choreografií, tedy poměrně bohaté spektrum pohledů na současný moderní tanec a způsobů práce s jeho vyjadřovacími mo?nostmi.
Platforma ale není pouze jakýmsi shrnujícím či bilancujícím přehledem. Kromě konfrontace tvůrců a jejich autorských výpovědí je dění zpestřeno udílením Ceny Sazky za ?objev v tanci?, kterou mezinárodní odborná porota uděluje jedné z uvedených choreografií. Autor vítězného představení, jeho? jméno se dozvíme na konci června, mů?e doslova tančit radostí ? získává toti? 400 000 Kč pro svůj nový projekt.
Na jevi?tích Platformy bylo letos mo?né spatřit poměrně neobvyklé mno?ství tanečních solitérů; autorů, kteří si zvolili pro svou choreografii vyjádření sólového performera. V této linii osamělých tvůrců a zároveň interpretů zaujaly předev?ím dvě osobnosti ? Jaro Viňarský a Lenka Bartůňková. Ka?dý z nich svým tělem výrazně ovládá jevi?tě a díky tomu jsou jejich autorské sólové choreografie silnými výpověďmi, které po celou dobu svého trvání udr?í napětí a intenzitu. Významně jim k tomu pomáhá také světelný design, který podtrhuje zá?itek z pohybu tanečníků v prostoru.
Tanec Jara Viňarského, slovenského tanečníka a choreografa, proudí odněkud z hlubin jeho subtilního těla, kterým obepíná celé jevi?tě, zalité rudým světlem. Ka?dý záchvěv jeho nahého torza má význam a promlouvá se silou, jí? je tě?ké zůstat nezasa?en. Potvrzuje to i Cena Diváka České taneční platformy, kterou Viňarského dílo Posledný krok pred získalo.
Nemen?í silou působí i sólo Libera me Lenky Bartůňkové. Absolventce Konzervatoře Duncan Centre stačí pouze stát na místě. Přesným a soustředěným pohybem pa?í okam?itě vtahuje diváka do díla. Její choreografie není rozsáhlá, ani extrémně nehýří pohybovým slovníkem. Přesvědčuje ale svou kompaktností a emotivní silou.
Obě dvě osobnosti dokazují, ?e není třeba očekávat na pohybovém představení houf tanečníků, předávajících svůj proud energie do hledi?tě. Někdy je pouze jediný interpret schopen zprostředkování mnohem hlub?ího zá?itku. Při podmínkách, v jakých se současný tanec nachází, ani nelze onen houf tanečníků na jevi?ti očekávat. Není v mo?nostech mladých choreografů pracovat na opusech pro vět?í mno?ství aktérů. Vět?inou to ale není ani jejich záměrem. Divák preferující vět?í hejno na scéně má potom mo?nost nav?tívit labutě v Národním divadle, jeho? baletní soubor v tomto ohledu jistě splní očekávání. Av?ak na poli moderního tance, jen? je domovem hlavně v divadle Ponec, převládají velmi komorní představení. Nelze se divit, ?e kromě ji? zmíněných sólových výstupů stoupl počet tanečníků v představeních festivalu často pouze o jednoho ? dal?í linii tvorby toti? obsadily duety.
Vět?ina z uvedených duetů nepostrádala vysokou interpretační úroveň. Sdělení těchto choreografií ale mnohdy byla o poznání matněj?í. Ne v?echna díla měla opravdu co říci a nedokázala tolik upoutat svým tématem. Tanec tedy mohl působit lehce samoúčelně. Divákovi toti? nepostačí pozorovat plasticky se pohybující těla. Ač to někdo vydr?í hodně dlouho a pohyb sám ho naplňuje, vět?ina se začne ptát proč. Je potřeba najít za pohybem ono sdělení, je? má útočit na divákovo my?lení. Smysly vnímají energii tance, hlava v?ak ?ádá určitou my?lenku, kterou choreograf pomocí tance předává. Některá představení přinesla propracovanou taneční slo?ku, ale téma či poselství zůstalo ve své jasnosti na půl cesty.
Problému matnosti výpovědi díla se poměrně úspě?ně vyhýbá seskupení NANOHACH, jeho? členové tvoří neotřelé a svě?í choreografie. Choreograf a interpret NANOHACHu Michal Záhora uvedl jeden z nejvybrou?eněj?ích duetů festivalu. Jeho choreografie Synchronicity dokládá, ?e je mo?né spojit taneční interpretaci vysoké úrovně, důrazné sdělení, vtip i interakci s divákem. Tanec NANOHACHu není nikdy samoúčelný a nepostrádá divadelnost. Dal?ím neopomenutelným aspektem činnosti skupiny je aktivní choreografická spolupráce se zahraničními subjekty. Če?tí tvůrci jsou konfrontováni s novými přístupy, přičem? dochází k oboustranné výměně zku?eností. Mezinárodní spolupráce je jednou ze zásadních aktivit občanského sdru?ení Tanec Praha, organizátora Platformy. Tento trend reflektoval i program, jeho? součástí byla díla česko-slovenská i plody hostování choreografek z Rumunska a Norska.
Tématický rozptyl choreografií představených na festivalu zaujal ve více směrech. Na jedné straně se představila práce s moderními technologiemi, jejím? výsledkem je velké multimediální divadlo, v něm? tanec nehraje hlavní roli, ale spí?e funguje v symbióze s laserem a projekcí (choreografie Petry Hauerové). Opačnou stranu barikády obsadila díla zabývající se předev?ím lidmi jako takovými, jejich emocemi a strastmi. Divadelníky ceněné představení Farmy v jeskyni Sclavi či duet rumunské choreografky Ioany Mony Popovici naopak podávají do určité míry historizující zprávu o světě a člověku. Tanec zde chce vyjádřit vztah lidí ke kořenům; emoce tryskají z jevi?tě, zatímco v high-tech představení tryskají z tého? místa spí?e světelné jiskry.
Oba přístupy na?ly své příznivce. Oba také spolu s ostatními choreografiemi dokazují, ?e současný tanec má obrovské mno?ství podob. A co je důle?ité ? mladí choreografové se sna?í vyjádřit a hlavně se chtějí vyjádřit. Do určité míry mů?e být jejich sdělení problematické či málo zřetelné, ale přesto Česká taneční platforma potvrdila, ?e se u nás soudobý tanec neustále rozvíjí a nebojí se jít kupředu.
Ħesk÷ taneīnà platforma 2006
Ji? do svĂ?ho dvanĂ·ctĂ?ho roÄ«nĂku letos vstoupila ĦeskĂ· taneÄ«nĂ platforma, festival soudobĂ? taneÄ«nĂ tvorby a pohybovĂ?ho divadla. Tato pĹ?ehlĂdka ka?doroÄ«nÄ? nabĂzĂ smÄ?sici rĹŻznorodĂ˝ch choreografickĂ˝ch dÄ?l, kterĂ· byla v ĦechĂ·ch premiĂ?rovĂ·na pĹ?evĂ·?nÄ? v uplynulĂ? sezĂłnÄ?. V nÄ?kolika dubnovĂ˝ch dnech mĂ· divĂ·k mo?nost udÄ?lat si pĹ?ehled o nejnovÄ?j?Ăm dÄ?nĂ na scĂ?nÄ? Ä«eskĂ?ho soudobĂ?ho tance. Na pohybujĂcĂ se tÄ?la bylo tento rok mo?nĂ? narazit v pÄ?ti pra?skĂ˝ch divadlech ? Ponec, Alfred ve dvoĹ?e, Duncan Centre, NoD Roxy a ve ?vandovÄ? divadle. TaneÄ«nĂm pĹ?ĂznivcĹŻm bylo nabĂdnuto osmnĂ·ct choreografiĂ, tedy pomÄ?rnÄ? bohatĂ? spektrum pohledĹŻ na souÄ«asnĂ˝ modernĂ tanec a zpĹŻsobĹŻ prĂ·ce s jeho vyjadĹ?ovacĂmi mo?nostmi.
Platforma ale nenĂ pouze jakĂ˝msi shrnujĂcĂm Ä«i bilancujĂcĂm pĹ?ehledem. KromÄ? konfrontace tvĹŻrcĹŻ a jejich autorskĂ˝ch vĂ˝povÄ?dĂ je dÄ?nĂ zpestĹ?eno udĂlenĂm Ceny Sazky za ?objev v tanci?, kterou mezinĂ·rodnĂ odbornĂ· porota udÄ?luje jednĂ? z uvedenĂ˝ch choreografiĂ. Autor vĂtÄ?znĂ?ho pĹ?edstavenĂ, jeho? jmĂ?no se dozvĂme na konci Ä«ervna, mĹŻ?e doslova tanÄ«it radostĂ ? zĂskĂ·vĂ· toti? 400 000 KÄ« pro svĹŻj novĂ˝ projekt.
Na jevi?tĂch Platformy bylo letos mo?nĂ? spatĹ?it pomÄ?rnÄ? neobvyklĂ? mno?stvĂ taneÄ«nĂch solitĂ?rĹŻ; autorĹŻ, kteĹ?Ă si zvolili pro svou choreografii vyjĂ·dĹ?enĂ sĂłlovĂ?ho performera. V tĂ?to linii osamÄ?lĂ˝ch tvĹŻrcĹŻ a zĂ·roveĹ? interpretĹŻ zaujaly pĹ?edev?Ăm dvÄ? osobnosti ? Jaro ViĹ?arskĂ˝ a Lenka BartĹŻĹ?kovĂ·. Ka?dĂ˝ z nich svĂ˝m tÄ?lem vĂ˝raznÄ? ovlĂ·dĂ· jevi?tÄ? a dĂky tomu jsou jejich autorskĂ? sĂłlovĂ? choreografie silnĂ˝mi vĂ˝povÄ?Ĭmi, kterĂ? po celou dobu svĂ?ho trvĂ·nĂ udr?Ă napÄ?tĂ a intenzitu. VĂ˝znamnÄ? jim k tomu pomĂ·hĂ· takĂ? svÄ?telnĂ˝ design, kterĂ˝ podtrhuje zĂ·?itek z pohybu taneÄ«nĂkĹŻ v prostoru.
Tanec Jara ViĹ?arskĂ?ho, slovenskĂ?ho taneÄ«nĂka a choreografa, proudĂ odnÄ?kud z hlubin jeho subtilnĂho tÄ?la, kterĂ˝m obepĂnĂ· celĂ? jevi?tÄ?, zalitĂ? rudĂ˝m svÄ?tlem. Ka?dĂ˝ zĂ·chvÄ?v jeho nahĂ?ho torza mĂ· vĂ˝znam a promlouvĂ· se silou, jĂ? je tÄ??kĂ? zĹŻstat nezasa?en. Potvrzuje to i Cena DivĂ·ka ĦeskĂ? taneÄ«nĂ platformy, kterou ViĹ?arskĂ?ho dĂlo PoslednĂ˝ krok pred zĂskalo.
Nemen?Ă silou pĹŻsobĂ i sĂłlo Libera me Lenky BartĹŻĹ?kovĂ?. Absolventce KonzervatoĹ?e Duncan Centre staÄ«Ă pouze stĂ·t na mĂstÄ?. PĹ?esnĂ˝m a soustĹ?edÄ?nĂ˝m pohybem pa?Ă okam?itÄ? vtahuje divĂ·ka do dĂla. JejĂ choreografie nenĂ rozsĂ·hlĂ·, ani extrĂ?mnÄ? nehĂ˝Ĺ?Ă pohybovĂ˝m slovnĂkem. PĹ?esvÄ?dÄ«uje ale svou kompaktnostĂ a emotivnĂ silou.
ObÄ? dvÄ? osobnosti dokazujĂ, ?e nenĂ tĹ?eba oÄ«ekĂ·vat na pohybovĂ?m pĹ?edstavenĂ houf taneÄ«nĂkĹŻ, pĹ?edĂ·vajĂcĂch svĹŻj proud energie do hledi?tÄ?. NÄ?kdy je pouze jedinĂ˝ interpret schopen zprostĹ?edkovĂ·nĂ mnohem hlub?Ăho zĂ·?itku. PĹ?i podmĂnkĂ·ch, v jakĂ˝ch se souÄ«asnĂ˝ tanec nachĂ·zĂ, ani nelze onen houf taneÄ«nĂkĹŻ na jevi?ti oÄ«ekĂ·vat. NenĂ v mo?nostech mladĂ˝ch choreografĹŻ pracovat na opusech pro vÄ?t?Ă mno?stvĂ aktĂ?rĹŻ. VÄ?t?inou to ale nenĂ ani jejich zĂ·mÄ?rem. DivĂ·k preferujĂcĂ vÄ?t?Ă hejno na scĂ?nÄ? mĂ· potom mo?nost nav?tĂvit labutÄ? v NĂ·rodnĂm divadle, jeho? baletnĂ soubor v tomto ohledu jistÄ? splnĂ oÄ«ekĂ·vĂ·nĂ. Av?ak na poli modernĂho tance, jen? je domovem hlavnÄ? v divadle Ponec, pĹ?evlĂ·dajĂ velmi komornĂ pĹ?edstavenĂ. Nelze se divit, ?e kromÄ? ji? zmĂnÄ?nĂ˝ch sĂłlovĂ˝ch vĂ˝stupĹŻ stoupl poÄ«et taneÄ«nĂkĹŻ v pĹ?edstavenĂch festivalu Ä«asto pouze o jednoho ? dal?Ă linii tvorby toti? obsadily duety.
VÄ?t?ina z uvedenĂ˝ch duetĹŻ nepostrĂ·dala vysokou interpretaÄ«nĂ ĂşroveĹ?. SdÄ?lenĂ tÄ?chto choreografiĂ ale mnohdy byla o poznĂ·nĂ matnÄ?j?Ă. Ne v?echna dĂla mÄ?la opravdu co Ĺ?Ăci a nedokĂ·zala tolik upoutat svĂ˝m tĂ?matem. Tanec tedy mohl pĹŻsobit lehce samoúīelnÄ?. DivĂ·kovi toti? nepostaÄ«Ă pozorovat plasticky se pohybujĂcĂ tÄ?la. AÄ« to nÄ?kdo vydr?Ă hodnÄ? dlouho a pohyb sĂ·m ho naplĹ?uje, vÄ?t?ina se zaÄ«ne ptĂ·t proÄ«. Je potĹ?eba najĂt za pohybem ono sdÄ?lenĂ, je? mĂ· ĂştoÄ«it na divĂ·kovo my?lenĂ. Smysly vnĂmajĂ energii tance, hlava v?ak ?Ă·dĂ· urÄ«itou my?lenku, kterou choreograf pomocĂ tance pĹ?edĂ·vĂ·. NÄ?kterĂ· pĹ?edstavenĂ pĹ?inesla propracovanou taneÄ«nĂ slo?ku, ale tĂ?ma Ä«i poselstvĂ zĹŻstalo ve svĂ? jasnosti na pĹŻl cesty.
ProblĂ?mu matnosti vĂ˝povÄ?di dĂla se pomÄ?rnÄ? ĂşspÄ??nÄ? vyhĂ˝bĂ· seskupenĂ NANOHACH, jeho? Ä«lenovĂ? tvoĹ?Ă neotĹ?elĂ? a svÄ??Ă choreografie. Choreograf a interpret NANOHACHu Michal ZĂ·hora uvedl jeden z nejvybrou?enÄ?j?Ăch duetĹŻ festivalu. Jeho choreografie Synchronicity doklĂ·dĂ·, ?e je mo?nĂ? spojit taneÄ«nĂ interpretaci vysokĂ? ĂşrovnÄ?, dĹŻraznĂ? sdÄ?lenĂ, vtip i interakci s divĂ·kem. Tanec NANOHACHu nenĂ nikdy samoúīelnĂ˝ a nepostrĂ·dĂ· divadelnost. Dal?Ăm neopomenutelnĂ˝m aspektem Ä«innosti skupiny je aktivnĂ choreografickĂ· spoluprĂ·ce se zahraniÄ«nĂmi subjekty. Ħe?tĂ tvĹŻrci jsou konfrontovĂ·ni s novĂ˝mi pĹ?Ăstupy, pĹ?iÄ«em? dochĂ·zĂ k oboustrannĂ? vĂ˝mÄ?nÄ? zku?enostĂ. MezinĂ·rodnĂ spoluprĂ·ce je jednou ze zĂ·sadnĂch aktivit obÄ«anskĂ?ho sdru?enĂ Tanec Praha, organizĂ·tora Platformy. Tento trend reflektoval i program, jeho? souÄ«Ă·stĂ byla dĂla Ä«esko-slovenskĂ· i plody hostovĂ·nĂ choreografek z Rumunska a Norska.
TĂ?matickĂ˝ rozptyl choreografiĂ pĹ?edstavenĂ˝ch na festivalu zaujal ve vĂce smÄ?rech. Na jednĂ? stranÄ? se pĹ?edstavila prĂ·ce s modernĂmi technologiemi, jejĂm? vĂ˝sledkem je velkĂ? multimediĂ·lnĂ divadlo, v nÄ?m? tanec nehraje hlavnĂ roli, ale spĂ?e funguje v symbiĂłze s laserem a projekcĂ (choreografie Petry HauerovĂ?). OpaÄ«nou stranu barikĂ·dy obsadila dĂla zabĂ˝vajĂcĂ se pĹ?edev?Ăm lidmi jako takovĂ˝mi, jejich emocemi a strastmi. DivadelnĂky cenÄ?nĂ? pĹ?edstavenĂ Farmy v jeskyni Sclavi Ä«i duet rumunskĂ? choreografky Ioany Mony Popovici naopak podĂ·vajĂ do urÄ«itĂ? mĂry historizujĂcĂ zprĂ·vu o svÄ?tÄ? a Ä«lovÄ?ku. Tanec zde chce vyjĂ·dĹ?it vztah lidĂ ke koĹ?enĹŻm; emoce tryskajĂ z jevi?tÄ?, zatĂmco v high-tech pĹ?edstavenĂ tryskajĂ z tĂ?ho? mĂsta spĂ?e svÄ?telnĂ? jiskry.
Oba pĹ?Ăstupy na?ly svĂ? pĹ?Ăznivce. Oba takĂ? spolu s ostatnĂmi choreografiemi dokazujĂ, ?e souÄ«asnĂ˝ tanec mĂ· obrovskĂ? mno?stvĂ podob. A co je dĹŻle?itĂ? ? mladĂ choreografovĂ? se sna?Ă vyjĂ·dĹ?it a hlavnÄ? se chtÄ?jĂ vyjĂ·dĹ?it. Do urÄ«itĂ? mĂry mĹŻ?e bĂ˝t jejich sdÄ?lenĂ problematickĂ? Ä«i mĂ·lo zĹ?etelnĂ?, ale pĹ?esto ĦeskĂ· taneÄ«nĂ platforma potvrdila, ?e se u nĂ·s soudobĂ˝ tanec neustĂ·le rozvĂjĂ a nebojĂ se jĂt kupĹ?edu.
Premiéra souboru Quiorfano E-CITY
E-CITY
Premiéra tanečního projektu E-city proběhla 17. ledna 2006 v Bezbariérovém divadle Barka v Brně.
Ka?dodenní dramata v ?ivotech obyčejných lidí, které potkáváte ka?dý den na ulici. Město plné lidí, kteří pro?ívají své soukromé tragédie. Námětem nově připraveného představení tanečního souboru Quiorfano je paradoxní osamění městského člověka obklopeného davy lidí. Hlavní hrdinka se ztrácí v obrovském abstraktním městě v?ude kolem, hledá pomoc, porozumění, ale zji??uje, ?e skutečnou oporu nalezne jen sama v sobě.
QUIORFANO
Julie Bienertová-Va?ků zalo?ila taneční soubor Quiorfano zaměřený na současný tanec v Brně v roce 2002. Quiorfano je svou podstatou soubor experimentální, smě?ující klasické i zcela nové taneční techniky a přístupy, spolupracuje s výtvarníky a herci. Soubor nemá vyhraněný styl, charakterizuje ho otevřenost novým my?lenkám a přístupům i úcta k postupům ji? vyzkou?eným a funkčním.
E-CITY
Choreografie: Julie Bienertová-Va?ků
Tančí: Dagmar Jiřičková, Adéla Balcárková, Mária Briatková, Hana Va?ková, Pavla Moravcová, Eva Moravcová, Filip Zlámal, Martin Pl?ek, Ivana ?ramlová, Markéta Slováková
hudba: Petr Bienert
Light design: Petr Bienert
Kostýmy, scéna: Jindra Rychlá
Produkce: Julie Bienertová-Va?ků
Foto: Kamil Saliba
PremiĂ?ra souboru Quiorfano E-CITY
E-CITY
PremiĂ?ra taneÄ«nĂho projektu E-city probÄ?hla 17. ledna 2006 v BezbariĂ?rovĂ?m divadle Barka v BrnÄ?.
Ka?dodennĂ dramata v ?ivotech obyÄ«ejnĂ˝ch lidĂ, kterĂ? potkĂ·vĂ·te ka?dĂ˝ den na ulici. MÄ?sto plnĂ? lidĂ, kteĹ?Ă pro?ĂvajĂ svĂ? soukromĂ? tragĂ?die. NĂ·mÄ?tem novÄ? pĹ?ipravenĂ?ho pĹ?edstavenĂ taneÄ«nĂho souboru Quiorfano je paradoxnĂ osamÄ?nĂ mÄ?stskĂ?ho Ä«lovÄ?ka obklopenĂ?ho davy lidĂ. HlavnĂ hrdinka se ztrĂ·cĂ v obrovskĂ?m abstraktnĂm mÄ?stÄ? v?ude kolem, hledĂ· pomoc, porozumÄ?nĂ, ale zji??uje, ?e skuteÄ«nou oporu nalezne jen sama v sobÄ?.
QUIORFANO
Julie BienertovĂ·-Va?kĹŻ zalo?ila taneÄ«nĂ soubor Quiorfano zamÄ?Ĺ?enĂ˝ na souÄ«asnĂ˝ tanec v BrnÄ? v roce 2002. Quiorfano je svou podstatou soubor experimentĂ·lnĂ, smÄ??ujĂcĂ klasickĂ? i zcela novĂ? taneÄ«nĂ techniky a pĹ?Ăstupy, spolupracuje s vĂ˝tvarnĂky a herci. Soubor nemĂ· vyhranÄ?nĂ˝ styl, charakterizuje ho otevĹ?enost novĂ˝m my?lenkĂ·m a pĹ?ĂstupĹŻm i Ăşcta k postupĹŻm ji? vyzkou?enĂ˝m a funkÄ«nĂm.
E-CITY
Choreografie: Julie BienertovĂ·-Va?kĹŻ
TanÄ«Ă: Dagmar JiĹ?iÄ«kovĂ·, AdĂ?la BalcĂ·rkovĂ·, MĂ·ria BriatkovĂ·, Hana Va?kovĂ·, Pavla MoravcovĂ·, Eva MoravcovĂ·, Filip ZlĂ·mal, Martin Pl?ek, Ivana ?ramlovĂ·, MarkĂ?ta SlovĂ·kovĂ·
hudba: Petr Bienert
Light design: Petr Bienert
Kostýmy, sc�na: Jindra Rychl÷
Produkce: Julie BienertovĂ·-Va?kĹŻ
Foto: Kamil Saliba
Inscenace roku - Ceny Alfreda Radoka 2005
Inscenací roku 2005 se podle divadelních kritiků stalo představení SCLAVI/EMIGRANTOVA PÍSEŇ Farmy v jeskyni. Trofej převzal re?isér Viliam Dočolomanský, jen? se svým nezávislým souborem Farma v jeskyni vytvořil inscenaci, která vznikla studiem starých rusínských písní i zkoumáním fenoménu vykořeněnosti slovanských emigrantů. ?Radoka? tak poprvé vyhrál jiný typ divadla, ne? jakým je ?klasické? činoherní nebo operní představení, a to divadlo s důrazem na pohyb a zpěv.
Sclavi/Emgrantova píseň - re?ie Viliam Dočolomanský, scéna a kostýmy Barbora Erniholdová, hudební re?ie Marjana Sadowska, Divadelní studio Farma v jeskyni (premiéry 3.a 4. 3. 2005 ve ?vandově divadle v Praze)
Inscenace roku - Ceny Alfreda Radoka 2005
InscenacĂ roku 2005 se podle divadelnĂch kritikĹŻ stalo pĹ?edstavenĂ SCLAVI/EMIGRANTOVA PĂ«SEĹ? Farmy v jeskyni. Trofej pĹ?evzal re?isĂ?r Viliam DoÄ«olomanskĂ˝, jen? se svĂ˝m nezĂ·vislĂ˝m souborem Farma v jeskyni vytvoĹ?il inscenaci, kterĂ· vznikla studiem starĂ˝ch rusĂnskĂ˝ch pĂsnĂ i zkoumĂ·nĂm fenomĂ?nu vykoĹ?enÄ?nosti slovanskĂ˝ch emigrantĹŻ. ?Radoka? tak poprvĂ? vyhrĂ·l jinĂ˝ typ divadla, ne? jakĂ˝m je ?klasickĂ?? Ä«inohernĂ nebo opernĂ pĹ?edstavenĂ, a to divadlo s dĹŻrazem na pohyb a zpÄ?v.
Sclavi/Emgrantova pĂseĹ? - re?ie Viliam DoÄ«olomanskĂ˝, scĂ?na a kostĂ˝my Barbora ErniholdovĂ·, hudebnĂ re?ie Marjana Sadowska, DivadelnĂ studio Farma v jeskyni (premiĂ?ry 3.a 4. 3. 2005 ve ?vandovÄ? divadle v Praze)
CENA JARMILY JEŘÁBKOVÉ
Mezinárodní choreografická soutě? pro původní taneční tvorbu
Ve dnech 24. ? 27. 11. 2006 se v prostorách Konzervatoře Duncan centre a Divadla Duncan Centre, konal 7. ročník mezinárodní choreografické soutě?e Cena Jarmily Jeřábkové.
V konkurenci tvůrců z Arménie, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska, Turecka a získali v leto?ní soutě?i ocenění mezinárodní poroty tvůrci z České republiky a Maďarska: Dagmar Chaloupková z České republiky získala 3. cenu, Marta Ladjanszki z Maďarska a Dora Ho?tová z České republiky se podělily o 1 a 2 cenu.
Podstatným rysem soutě?e je její povinná část - dílo inspirované hudbou českého hudebního skladatele druhé poloviny 20.století, kterým byl v leto?ním roce skladatel Jan Novák. Výjimečnou událostí se stal závěrečný večer soutě?e, kde kromě uvedení vítězných děl, zazněl koncert z díla Jana Nováka v provedení jeho dcery, flétnistky Clary Novakové, ?ijící v Paří?i.
Skladatelem pro pří?tí ročník soutě?e byl zakladatelkou soutě?e Evou Bla?íčkovou vyhlá?en Lubo? Fi?er.
Soutě?, kterou od roku 1999 organizuje občanské sdru?ení Cena Jarmily Jeřábkové a pra?ská Konzervatoř Duncan centre, je určená tanečníkům a choreografům do 35 let věku z oblasti současného tance a tanečního divadla ze zemí středoevropského a východoevropského regionu. Soutě?e se dosud zúčastnili, kromě umělců z ČR a Slovenska, tvůrci z Maďarska, Polska, Slovinska, Litvy, Loty?ska, Estonska, Bulharska a Rumunska.
Podrobné informace o programu soutě?e najdete na http://www.duncanct.cz/.
CENA JARMILY JEĹ?Ă?BKOVĂ?
MezinĂ·rodnĂ choreografickĂ· soutÄ?? pro pĹŻvodnĂ taneÄ«nĂ tvorbu
Ve dnech 24. ? 27. 11. 2006 se v prostorĂ·ch KonzervatoĹ?e Duncan centre a Divadla Duncan Centre, konal 7. roÄ«nĂk mezinĂ·rodnĂ choreografickĂ? soutÄ??e Cena Jarmily JeĹ?Ă·bkovĂ?.
V konkurenci tvĹŻrcĹŻ z ArmĂ?nie, ĦeskĂ? republiky, MaĬarska, Polska, Rumunska, Turecka a zĂskali v leto?nĂ soutÄ??i ocenÄ?nĂ mezinĂ·rodnĂ poroty tvĹŻrci z ĦeskĂ? republiky a MaĬarska: Dagmar ChaloupkovĂ· z ĦeskĂ? republiky zĂskala 3. cenu, Marta Ladjanszki z MaĬarska a Dora Ho?tovĂ· z ĦeskĂ? republiky se podÄ?lily o 1 a 2 cenu.
PodstatnĂ˝m rysem soutÄ??e je jejĂ povinnĂ· Ä«Ă·st - dĂlo inspirovanĂ? hudbou Ä«eskĂ?ho hudebnĂho skladatele druhĂ? poloviny 20.stoletĂ, kterĂ˝m byl v leto?nĂm roce skladatel Jan NovĂ·k. VĂ˝jimeÄ«nou udĂ·lostĂ se stal zĂ·vÄ?reÄ«nĂ˝ veÄ«er soutÄ??e, kde kromÄ? uvedenĂ vĂtÄ?znĂ˝ch dÄ?l, zaznÄ?l koncert z dĂla Jana NovĂ·ka v provedenĂ jeho dcery, flĂ?tnistky Clary NovakovĂ?, ?ijĂcĂ v PaĹ?Ă?i.
Skladatelem pro pĹ?Ă?tĂ roÄ«nĂk soutÄ??e byl zakladatelkou soutÄ??e Evou Bla?ĂÄ«kovou vyhlĂ·?en Lubo? Fi?er.
SoutÄ??, kterou od roku 1999 organizuje obÄ«anskĂ? sdru?enĂ Cena Jarmily JeĹ?Ă·bkovĂ? a pra?skĂ· KonzervatoĹ? Duncan centre, je urÄ«enĂ· taneÄ«nĂkĹŻm a choreografĹŻm do 35 let vÄ?ku z oblasti souÄ«asnĂ?ho tance a taneÄ«nĂho divadla ze zemĂ stĹ?edoevropskĂ?ho a vĂ˝chodoevropskĂ?ho regionu. SoutÄ??e se dosud zúīastnili, kromÄ? umÄ?lcĹŻ z ĦR a Slovenska, tvĹŻrci z MaĬarska, Polska, Slovinska, Litvy, Loty?ska, Estonska, Bulharska a Rumunska.
PodrobnĂ? informace o programu soutÄ??e najdete na http://www.duncanct.cz/.
Ceny Thálie 2005
Cenu Thálie 2005 v oboru balet získali sólisté Národního divadla Praha Jiří Kodym (Oněgin) a Tereza Podařilová (Ta?ána). Oba byli oceněni za role v baletu Oněgin, jen? měl v ND premiéru v listopadu loňského roku. Cenu za celo?ivotní mistrovství převzal Jiří Nermut, významná osobnost baletu Národního divadla Brno. Zvlá?tní cenu kolegia převzal choregoraf Pavel ?mok, za celo?ivotní přínos divadlu a za v?estranné mistrovství.
Ceny ThĂ·lie 2005
Cenu ThĂ·lie 2005 v oboru balet zĂskali sĂłlistĂ? NĂ·rodnĂho divadla Praha JiĹ?Ă Kodym (OnÄ?gin) a Tereza PodaĹ?ilovĂ· (Ta?Ă·na). Oba byli ocenÄ?ni za role v baletu OnÄ?gin, jen? mÄ?l v ND premiĂ?ru v listopadu loĹ?skĂ?ho roku. Cenu za celo?ivotnĂ mistrovstvĂ pĹ?evzal JiĹ?Ă Nermut, vĂ˝znamnĂ· osobnost baletu NĂ·rodnĂho divadla Brno. ZvlĂ·?tnĂ cenu kolegia pĹ?evzal choregoraf Pavel ?mok, za celo?ivotnĂ pĹ?Ănos divadlu a za v?estrannĂ? mistrovstvĂ.
Oslava 30.výročí zalo?ení Pra?ského komorního baletu
Dne 20.listopadu 2005 v divadle Ponec připravil Pra?ský komorní balet, s.r.o., z iniciativy bývalého ředitele Jiřího Opěly, přátelské setkání a baletní představení, jako připomínku 30. výročí zalo?ení souboru.
Bývalí i nyněj?í členové souboru a hosté (balet Národního divadla v Praze, Taneční konzervatoř hl.m.Prahy, Nederlands Dans Theater II) představili v zajímavém večeru dvanáct úryvků z bohatého repertoáru sestaveného předev?ím z děl choreografů Pavla ?moka, Jiřího Kyliána, Libora Vaculíka a Petra Zusky. Naplněné hledi?tě přijalo program s radostí a nad?ením. S největ?ím ohlasem se setkal neobvyklý a pohybově mimořádně nápaditý duet Shutters Shut (choreografie Lightfoot-León na text Gertrudy Steinové) zatančený Andreou Schermoly a Jiřím Pokorným z Nederlands Dans Theater II. Z domácích choreografií sklidil bouřlivý aplaus Vaculíkův pánský duet Chlapec a smrt (na hudbu Gustava Mahlera) interpretovaný Petrem Zuskou a Radkem Vrátilem a sólo Petra Koláře v SEUL (hudba Jacques Brel) Petra Zusky.
Celý program večera:
Tance podle Brahmse (L.Vaculík/J.Brahms)
Chlapec a smrt (L.Vaculík/G.Mahler)
V mlhách (P.Zuska/L.Janáček)
Musica Slovaca (P.?mok/I.Zeljenka)
?ibeničky (P.Zuska/Spirituál kvintet)
Shutters Shut (Lightfoot-León/G.Stein)
Bezpředmětná křehkost (T.Rychetský/L.v.Beethoven)
Čy4ři (T.Rychetský,D.Stránský/A.Pärt)
Son Chemin (P.Delcroix/S.Barber,O.Ornstein,A.Pärt)
Seul (P.Zuska/J.Brel)
Večerní písně (J.Kylián/A.Dvořák)
Sergeant Early´s Dream (Ch.Bruce/americké a irské lidové písně)
Oslava 30.vĂ˝roÄ«Ă zalo?enĂ Pra?skĂ?ho komornĂho baletu
Dne 20.listopadu 2005 v divadle Ponec pĹ?ipravil Pra?skĂ˝ komornĂ balet, s.r.o., z iniciativy bĂ˝valĂ?ho Ĺ?editele JiĹ?Ăho OpÄ?ly, pĹ?Ă·telskĂ? setkĂ·nĂ a baletnĂ pĹ?edstavenĂ, jako pĹ?ipomĂnku 30. vĂ˝roÄ«Ă zalo?enĂ souboru.
BĂ˝valĂ i nynÄ?j?Ă Ä«lenovĂ? souboru a hostĂ? (balet NĂ·rodnĂho divadla v Praze, TaneÄ«nĂ konzervatoĹ? hl.m.Prahy, Nederlands Dans Theater II) pĹ?edstavili v zajĂmavĂ?m veÄ«eru dvanĂ·ct ĂşryvkĹŻ z bohatĂ?ho repertoĂ·ru sestavenĂ?ho pĹ?edev?Ăm z dÄ?l choreografĹŻ Pavla ?moka, JiĹ?Ăho KyliĂ·na, Libora VaculĂka a Petra Zusky. NaplnÄ?nĂ? hledi?tÄ? pĹ?ijalo program s radostĂ a nad?enĂm. S nejvÄ?t?Ăm ohlasem se setkal neobvyklĂ˝ a pohybovÄ? mimoĹ?Ă·dnÄ? nĂ·paditĂ˝ duet Shutters Shut (choreografie Lightfoot-LeĂłn na text Gertrudy SteinovĂ?) zatanÄ«enĂ˝ Andreou Schermoly a JiĹ?Ăm PokornĂ˝m z Nederlands Dans Theater II. Z domĂ·cĂch choreografiĂ sklidil bouĹ?livĂ˝ aplaus VaculĂkĹŻv pĂ·nskĂ˝ duet Chlapec a smrt (na hudbu Gustava Mahlera) interpretovanĂ˝ Petrem Zuskou a Radkem VrĂ·tilem a sĂłlo Petra KolĂ·Ĺ?e v SEUL (hudba Jacques Brel) Petra Zusky.
Celý program veīera:
Tance podle Brahmse (L.VaculĂk/J.Brahms)
Chlapec a smrt (L.VaculĂk/G.Mahler)
V mlhĂ·ch (P.Zuska/L.JanĂ·Ä«ek)
Musica Slovaca (P.?mok/I.Zeljenka)
?ibeniīky (P.Zuska/Spiritu÷l kvintet)
Shutters Shut (Lightfoot-LeĂłn/G.Stein)
BezpĹ?edmÄ?tnĂ· kĹ?ehkost (T.RychetskĂ˝/L.v.Beethoven)
Ħy4Ĺ?i (T.RychetskĂ˝,D.StrĂ·nskĂ˝/A.Pärt)
Son Chemin (P.Delcroix/S.Barber,O.Ornstein,A.Pärt)
Seul (P.Zuska/J.Brel)
VeÄ«ernĂ pĂsnÄ? (J.KyliĂ·n/A.DvoĹ?Ă·k)
Sergeant Early´s Dream (Ch.Bruce/americkĂ? a irskĂ? lidovĂ? pĂsnÄ?)
Tereza Podařilová na Kanárských ostrovech
V době od 31. října do 2. listopadu 2006 probíhal na Kanárských ostrovech dal?í ročník projektu ?Kultura podzimu?, kde ji? podruhé vystoupila první sólistka baletu ND Tereza Podařilová. Divákům se představila se slavnou choreografii Umírající labu? Michaila Fokina a sólovou variací z baletu Raymonda. Společně s dal?ími sólisty z Baletu Slovenského národního divadla a Moravského divadla Olomouc vystoupili v kulturním centru Caja Canarias v Santa Cruz a v kulturním domě Grand Canaria v La Palmě. Program byl sestaven z nejslavněj?ích baletních ukázek světového repertoáru.
Tereza PodaĹ?ilovĂ· na KanĂ·rskĂ˝ch ostrovech
V dobÄ? od 31. Ĺ?Ăjna do 2. listopadu 2006 probĂhal na KanĂ·rskĂ˝ch ostrovech dal?Ă roÄ«nĂk projektu ?Kultura podzimu?, kde ji? podruhĂ? vystoupila prvnĂ sĂłlistka baletu ND Tereza PodaĹ?ilovĂ·. DivĂ·kĹŻm se pĹ?edstavila se slavnou choreografii UmĂrajĂcĂ labu? Michaila Fokina a sĂłlovou variacĂ z baletu Raymonda. SpoleÄ«nÄ? s dal?Ămi sĂłlisty z Baletu SlovenskĂ?ho nĂ·rodnĂho divadla a MoravskĂ?ho divadla Olomouc vystoupili v kulturnĂm centru Caja Canarias v Santa Cruz a v kulturnĂm domÄ? Grand Canaria v La PalmÄ?. Program byl sestaven z nejslavnÄ?j?Ăch baletnĂch ukĂ·zek svÄ?tovĂ?ho repertoĂ·ru.
4x4x4 dny v pohybu
Na třikrát čtyři květnové dny se v Praze usídlil mezinárodní divadelní festival, nesoucí tento časový údaj ji? ve svém názvu ? 4+4+4 dny v pohybu. Jedním z hlavních rysů této akce, spojující umělce mnoha oblastí i zemí, je snaha pořádat různorodá představení v netradičních či site-specific prostorech. Věrní diváci se u? v rámci festivalu mohli podívat do čističky odpadních vod v Bubenči (1998) nebo do areálu bývalé cihelny v ?áreckém údolí (2003). Letos se organizátoři rozhodli přiblí?it více ru?nému centru Prahy a vybrali si opu?těný čin?ovní dům v Jungmannově ulici. Z bývalé stomatologické kliniky se stal interaktivní objekt, nabízející ve v?ech svých patrech nejrůzněj?í performance, instalace, projekce, předná?ky o architektuře, výtvarné projekty či tvůrčí dílny. Nic netu?ící obyvatel velkoměsta tak mohl narazit na ?ivé umění v místě, kde by ho určitě nečekal, o co? právě organizátorům ?lo. Poměrně rozmáchlá akce se neomezila pouze na projekt DŮM, ale přinesla s sebou i řadu tanečních a pohybových představení, které byly umístěny do poněkud tradičněj?ích prostor ? divadel Ponec a Alfred ve Dvoře.
Divadlo Ponec hostilo několik zahraničních souborů a choreografů, pracujících s tancem jako s jedním z výrazových prostředků divadelního představení. Ani v jedné z inscenací nejde o čistě taneční zále?itost; mnohem více jednotliví tvůrci podtrhují divadelnost, práci s hudbou či novými médii a předev?ím celkové propojení v?ech slo?ek, z nich? tanec tvoří pouze jednu ze součástí výsledného tvaru.
4x4x4 dny v pohybu
Na tĹ?ikrĂ·t Ä«tyĹ?i kvÄ?tnovĂ? dny se v Praze usĂdlil mezinĂ·rodnĂ divadelnĂ festival, nesoucĂ tento Ä«asovĂ˝ Ăşdaj ji? ve svĂ?m nĂ·zvu ? 4+4+4 dny v pohybu. JednĂm z hlavnĂch rysĹŻ tĂ?to akce, spojujĂcĂ umÄ?lce mnoha oblastĂ i zemĂ, je snaha poĹ?Ă·dat rĹŻznorodĂ· pĹ?edstavenĂ v netradiÄ«nĂch Ä«i site-specific prostorech. VÄ?rnĂ divĂ·ci se u? v rĂ·mci festivalu mohli podĂvat do Ä«istiÄ«ky odpadnĂch vod v BubenÄ«i (1998) nebo do areĂ·lu bĂ˝valĂ? cihelny v ?Ă·reckĂ?m ĂşdolĂ (2003). Letos se organizĂ·toĹ?i rozhodli pĹ?iblĂ?it vĂce ru?nĂ?mu centru Prahy a vybrali si opu?tÄ?nĂ˝ Ä«in?ovnĂ dĹŻm v JungmannovÄ? ulici. Z bĂ˝valĂ? stomatologickĂ? kliniky se stal interaktivnĂ objekt, nabĂzejĂcĂ ve v?ech svĂ˝ch patrech nejrĹŻznÄ?j?Ă performance, instalace, projekce, pĹ?ednĂ·?ky o architektuĹ?e, vĂ˝tvarnĂ? projekty Ä«i tvĹŻrÄ«Ă dĂlny. Nic netu?ĂcĂ obyvatel velkomÄ?sta tak mohl narazit na ?ivĂ? umÄ?nĂ v mĂstÄ?, kde by ho urÄ«itÄ? neÄ«ekal, o co? prĂ·vÄ? organizĂ·torĹŻm ?lo. PomÄ?rnÄ? rozmĂ·chlĂ· akce se neomezila pouze na projekt DĹ?M, ale pĹ?inesla s sebou i Ĺ?adu taneÄ«nĂch a pohybovĂ˝ch pĹ?edstavenĂ, kterĂ? byly umĂstÄ?ny do ponÄ?kud tradiÄ«nÄ?j?Ăch prostor ? divadel Ponec a Alfred ve DvoĹ?e.
Divadlo Ponec hostilo nÄ?kolik zahraniÄ«nĂch souborĹŻ a choreografĹŻ, pracujĂcĂch s tancem jako s jednĂm z vĂ˝razovĂ˝ch prostĹ?edkĹŻ divadelnĂho pĹ?edstavenĂ. Ani v jednĂ? z inscenacĂ nejde o Ä«istÄ? taneÄ«nĂ zĂ·le?itost; mnohem vĂce jednotlivĂ tvĹŻrci podtrhujĂ divadelnost, prĂ·ci s hudbou Ä«i novĂ˝mi mĂ?dii a pĹ?edev?Ăm celkovĂ? propojenĂ v?ech slo?ek, z nich? tanec tvoĹ?Ă pouze jednu ze souÄ«Ă·stĂ vĂ˝slednĂ?ho tvaru.